Tuesday, April 4 2000 28 Adar 11 5760
Uproar in Australia over coverage of Jewish float

in gay parade
By Elli Wohlgelernter

(April 3) - A Jewish float that paraded in the recent Gay and Lesbian
Mardi Gras in Sydney - and coverage of that float by the Australian
Jewish News - has split the Australian Jewish community, resulting in
the editor of the newspaper refusing a request to attend a meeting of the
New South Wales Rabbinical Council and the Sydney Bet Din.

At issue is the AJN's front-page coverage last month of the float, which
featured 160 gay Jews waving a banner and wearing pink Stars of David.
The float included Jews from Israel, South Africa, the United States,
Britain, Germany, Sweden and New Zealand, and was led by the US
lesbian rabbi Ariel Friedlander, author Diane Armstrong, and Susie
Wise, a Holocaust survivor.

Rabbi Moshe Gutnick, president of the NSW Rabbinical Council, told
the AJN that the Council "felt that coverage of the Mardi Gras did not fit
with traditional Jewish values and our expectations of a Jewish family
newspaper.”

The Sydney Bet Din issued a statement regarding the newspaper's
coverage of the Mardi Gras, saying "the issue is not whether
homosexuality is approved or disapproved by Judaism. On this the
answer is that it is prohibited by the Torah, and no halachic authority has
ever said otherwise, The issue is not whether there are some Jews who
follow a homosexual lifestyle. The fact is that there are, and no one has
the right to persecute them, despite the fact that Judaism cannot condone
homosexual acts.

"The issue is not whether the Mardi Gras is part of the Sydney scene.
The answer is that it seems to have become so, despite ils immodesty and
vulgarity. The issue is how a Jewish newspaper should handle some
Jewish people's participation in the Mardi Gras. It is thus a question of
Jewish journalistic ethics...

"A Jewish newspaper has to have standards, and one of them has to be
receptivity and sensitivity to the voice of Torah."

The statement was signed by Beth Din judges rabbis Raymond Apple,
Selwyn Franklin, Moshe Gutnick, David Rogut and Yoram Ulman, as
well as by Gutnick in his capacity as president of the NSW Rabbinical
Council and Franklin as president of the Organization of Rabbis of
Australasia.

Vic Alhadeff, editor of the Sydney edition of the AJN, defended his
paper’s coverage of the event, and his decision not to appear before the
Bet Din.

"The Australian Jewish News does not take a position regarding matters
of Jewish law (Halacha). Nor do we sit in judgment on individuals who
may have transgressed Halacha,” he wrote in a column. "That is not our
task. We make no claim to be an authority on Jewish law, or indeed 10
present only activities which fall within the ambit of Orthodox Jewish
law. Maccabi sport is played on Shabbat, for example; is the suggestion
that we should cease reporting it because by doing so, we encourage
desecration of Jewish law? The Reform sector of the community by
definition falls outside what is considered Halachically Jewish. Are we
also to desist from coverage of Reform activities so as to avoid
encouraging violation of x Jewish law?

"Our task is to reflect, and cater for, the entire spectrum of the Jewish
community. That means every Jewish individual - Orthodox, Reform,
republican, monarchist, heterosexual, homosexual, left-handed,
right-handed.

"And that means covering Jewish news as it pertains to, and reflects, the
entire Jewish community.

"The criticism is that by giving coverage to activities such as Jewish
participation in the Mardi Gras, the Australian Jewish News disqualifies
itself being described as a family newspaper. Our response is that it
depends on the definition of ‘family’. Does a family comprise only a
father, mother, son and daughter all of whom are heterosexual? Should
one of them discover that he or she is gay, does that nuclear unit
automatically lose the right to call itself a family?"

Alhadeff then goes on to site the 60 letters he received in support of its
coverage, from places as diverse as Nepal, Singapore, San Francisco,
London and the Blue Mountains, as well as an ad placed in his paper and
signed by 28 prominent members of the community, including eight
professors, three judges, two authors and three former presidents of the
Executive Council of Australian Jewry.

The Jerusalem Post Newspapar : Online News From Israal - .

"Homosexuality is part of the human condition and exists within our
community,” the signatories wrote in the ad. "The conspiracy of silence
and denial which has surrounded this issue has caused anguish to many
... Our community newspaper is the logical forum for the discussion of
important social matters, and the editor is to be applauded for taking the
lcadr:ln airing this important issue, open discussion of which is long
overdue."

A number of rabbis dealt with the issue in their Shabbat sermons. Central
Synagogue Rabbi Selwyn Franklin and Melbourne mining magnate
Rabbi Joseph Gutnick - also speaking from the Central pulpit - castigated
the AIN.

Franklin said the paper had overstepped the mark. “There has to be
mature judgment, and I feel that it's totally out of order the way that it
was covered," he told the paper, reiterating remarks he made from the
pulpit. He emphasized that Judaism differentiates between the person and
the deed, and that as everyone was created in the image of God, they
should be accepted unconditionally. "But I said the issue was not the
Mardi Gras any more or the question of homosexual inclination, the issue
was the question of the responsibility of a Jewish newspaper.”

The Australian Jewish News conrributed to this report,



